Maarten en de doorgedraaide wereld



Steeds vaker bekruipt hem het gevoel dat de wereld compleet gek is geworden. Historicus en beroepsprovocateur Maarten van Rossem - volgens eigen zeggen een burgerlijk en conservatief man - hield op 2 december in de Amsterdamse Balie een lezing over de waan van de dag, die nog eens wordt uitvergroot door de journalistiek. Volgens Van Rossem ontsnapt niemand aan de waan van de dag, ook hijzelf niet. Oké, dat die marxisten een stelletje waanzinnigen waren, dat had hij al snel door. Maar tijdens de jaren zestig was ook Van Rossem linkser dan hij nu is, en in de jaren negentig dacht ook hij dat privatisering misschien wel een goed idee was.

Het is volgens Van Rossem dus zaak je zoveel mogelijk te onttrekken aan de waan van de dag. Tegelijkertijd schuilt er een gevaar in het afwijzen van de tijdsgeest. Van Rossem wil geen 'knorrige oude man' worden die elk contact met zijn tijd heeft verloren. Een reële mogelijkheid, want van hedendaagse tv-programma's begrijpt hij vaak niets. "Het komt voor dat mijn kinderen me moeten uitleggen dat de reclame is begonnen." Uiteindelijk overwint bij Van Rossem het gezond verstand. "Ik weet zeker dat ik niet gek ben, dus moet de hele wereld wel gek zijn geworden." De voorbeelden liggen wat hem betreft voor de hand: de reacties van het publiek en de journalistiek op de dood van prinses Diana, op de aanslagen van elf september en op de moord op Pim Fortuyn.




"Na elf september barstten de Nederlandse media los in volstrekte hysterie. In de tv-studio’s hadden ze het contact met de werkelijkheid verloren. Een redacteur zei dat dit erger was dan de Tweede Wereldoorlog. Tijdens die oorlog zo’n 50 miljoen mensen, bij de aanslagen waren dat er 3000."

"Ik vond de Belgische media veel kritischer over de inval in Irak dan de Nederlandse. Net als BBC World. De meeste Nederlandse journalisten vonden de inval wel een goed idee. Ze hadden er ook niet diep over nagedacht."

"Een redacteur van een tv-programma zei eens tegen me: 'Denkt u eraan, meneer Van Rossem, u moet niet verder teruggaan dan tien jaar. Anders begrijpen de kijkers het niet.'"

"De Telegraaf was de krant van het bozig populisme. Nu is het de partijkrant van de VVD."

"Zelfs een keurig dagblad als NRC Handelsblad plaatst tegenwoordig een paginagroot artikel over flirten per sms. Natuurlijk uit angst voor de Metro en de Spits."



Terug