Over nepnieuws en andere nonsens

door Suzanne Rademaker

6 December. Meer dan beu van alle Sinterklaasonzin trek ik mijn zaterdagkrant uit de bus. Eens even kijken wat voor belangrijke zaken er spelen in de wereld. En wat schetste mijn verbazing? Het Algemeen Dagblad kopte op de voorpagina met: Hoogzwangere Máxima slaat kerstballen in. Máxima. Hoogzwanger. Kerstballen. Van al het wereldnieuws – en laten we eerlijk zijn, er is genoeg aan de hand – vond het AD het feit dat Maxima kerstballen kocht, zwanger en al, toch wel het belangrijkst. Nieuws van wereldniveau.

Ergens snap ik best dat er mensen zijn die dit soort dingen interessant vinden. Die heel graag willen weten of Máxima kerstballen koopt, en zo ja, welke en wat voor kleur; hoe ziet haar kerstboom eruit; wat eten ze met kerst; van welke borden en hoe is de tafel gedekt, met kersttafellaken of niet? Voor deze mensen zijn bladen als Privé en Story in het leven geroepen. Persoonlijk hoef ik dit soort dingen helemaal niet te weten. Het zal me werkelijk aan mijn reet roesten wat Max en Wim-Lex doen met kerst, en hoe en waarom. Net zoals me dat van al die andere BN’ers geen donder interesseert. Daarom koop ik de Story en de Privé ook niet. Duidelijk toch. Kijk, als Max besluit dat ze Wim-Lex zo zat is dat ze hem de hersens inslaat met een kalkoen, of verbrijzelde glazen kerstballen door zijn krabcocktailtje doet, is dat nieuws. Tot die tijd zou ik het erg waarderen als ik niet met dit soort nepnieuws lastiggevallen wordt. Reserveer die ruimte alsjeblieft voort iets dat echt wetenswaardig is.

’s Avonds. Inmiddels was mijn ergernis alweer wat gedaald (relativeren schijnt ook belangrijk te zijn) en hing ik lekker zappend op mijn bank toen ik op RTL4 een item over Idols voorbij zag komen. Aangezien ik een groot fan ben van mensen die zich ter mijn vermaak ongenadig voor lul zetten bleef ik even hangen. Ik nam aan dat ik in het een of andere leuke promo-docuachtige geval over de serie terecht gekomen was. Maar dat bleek niet helemaal het geval te zijn. Dat wil zeggen, dat het stukje promotionele doeleinden diende was meer dan duidelijk, maar dit leuke promotiefilmpje bleek het slotitem van het half acht journaal te zijn. Men waagde een halfslachtige en kansloze poging om het enigszins op nieuws te laten lijken, maar zonder resultaat. Wat we namelijk zagen waren wat fragmentjes uit de serie en kleine interviewtjes met de jury waarin gevraagd werd of de oude Idols nu niet ondergesneeuwd zouden raken door de nieuwe Idols (wie vraagt het zich niet af?) Vervolgens mocht Henk-Jan Smits het programma nog even aanprijzen: "Ik heb de eerste aflevering gezien en je moet echt kijken want je mist wat als je dat niet doet".; Rick Nieman sluit vervolgens af met "Idols, negen uur op deze zender." Het zal niemand verbazen dat het acht uur nieuws van de publieke omroep hoegenaamd geen aandacht besteedde aan Idols en dat het item ook uit het RTL4-nieuws van half twaalf verdwenen was.

Van dit soort dingen krijg ik dus ontzettend de kriebels. Het was mij - net als iedereen - natuurlijk al opgevallen dat sinds de komst van de commerciëlen het nieuws ook een stuk commerciëler werd, ook op de publieke zenders. En dat de kranten de roddelbladen goed in de gaten houden is ook al langer bekend. Maar laten we eerlijk zijn, je kan het ook overdrijven! Dit is geen journalistiek meer, dit is gewoon pulp! En dat mag hoor, maar wel graag in de media die daarvoor zijn. Zodat ik het te allen tijde kan vermijden.



Terug