Maak je eigen billboard

Door Marco Ploeger

Wie creatief aan de slag wil, kan met de vergrotingsfunctie van een fotokopieerapparaat leuke dingen doen. De meeste kopieerapparaten vergroten tot een formaat van 141 procent. Dat is van A4- naar A3- formaat. Andere apparaten vergroten tot 200 procent, maar je hebt ze ook die 400 procent vergroten. Als er in je buurt alleen een kopieerapparaat is met een vergrotingsfunctie tot 141 procent, dan ga je als volgt te werk: je gaat uit van een afbeelding op A3-formaat. Die kun je opblazen door de afbeelding in twee helften te kopiëren; iedere helft vergroot je tot 141 procent. Die rollen er weer als A3 uit. Die kun je ook weer kopiëren en vergroten door hetzelfde procédé nog eens te volgen. Dus weer het A3 door de helft en vergroten maar! Je kunt tot in het oneindige doorgaan.

Bij een kopieerapparaat dat tot 400 procent vergroot, kun je sneller werken. We gaan weer uit van een A3-formaat. Zorg dat je een duidelijke afbeelding hebt. Je draait het A3'tje om en je tekent er vouwlijnen op tot je zestien vakken overhoudt. Als voorbeeld kun je een A4-vel nemen en die vier keer door de helft vouwen. Je gaat dan dus van A4 naar A5, tot je een soort postzegelformaat A8 overhoudt. Zo ga je ook te werk met je A3-vel. Je knipt de zestien vakken uit en gaat ermee naar de kopieerwinkel. Je vergroot ieder plaatje uit tot 397 procent; dan hou je nog een plakrandje over. Als je klaar bent, heb je een prachtige legpuzzel van zestien A3-vellen. Als je die aan elkaar plakt, krijg je een poster van 1,6 bij 1,1 meter. Als je begint met een origineel van vier A3-vellen, zit je op billboardformaat.

Letters kun je uitprinten met de computer. Het handigst is om het hele alfabet te printen, telkens één letter op een A4'tje. Dit zijn je originelen. Als je een bepaalde slogan wilt maken, dan kopieer en vergroot je de letters die je nodig hebt. Je kunt op de computer hetzelfde lettertype zoeken als op een bepaalde affiche gebruikt wordt.

Daarna ga je aan de slag met een stoffer en een emmer behangsellijm. In plaats van 's nachts te klooien in het donker, kun je volgens kenners beter gewoon overdag te werk gaan. Dan zie je tenminste wat je doet. Met wat overalls en een clubje vrienden kom je een heel eind. Succes!


Subvertising ontkracht op subtiele wijze

'Ik vind reclame geweldig'

'Het roept een verkeerd beeld op van hoe mensen zouden moeten zijn.'

Door Marco Ploeger

Via de media hebben bedrijven ontzettend veel macht en invloed. Te veel, vinden twee Haagse jon-gens. Ze bevechten adverteerders met hun eigen middelen. 'Het fascinerende aan subvertising is dat je met wat knip- en plakwerk een stukje van zo'n imago kunt afzagen.

Het begint met het tekenen van een snorretje of brilletje op een foto in een tijdschrift. Daarna misschien het schrijven van 'Was Mij' op de achterkant van een vieze auto. Het kan uitgroeien tot gigantische zelfgemaakte billboards met eigen teksten. Bijvoorbeeld: 'Doe Wat Je Wilt' met koeienletters op een formaat van 1,6 meter bij 1,1 meter. Door slogans net een beetje te veranderen, kun je een reclameboodschap op subtiele wijze ontkrachten. Wie er eenmaal aan begint, ziet overal mogelijkheden. De enige beperking is je eigen fantasie.

Reclameaffiches horen bij het leven in de stad. Je kunt ervan genieten of je haat het, maar je kunt je er niet aan onttrekken. Reclamemakers hebben eigenlijk ontzettend veel macht en invloed. Rini Hartman uit Den Haag vindt dat mensen daar wat meer over na zouden moeten denken. Hij ging op zoek naar mensen die dat ook vinden. Zijn doel is een platform op te richten dat kritisch staat tegenover die macht van de reclame. De naam van het platform wordt subvertise. nl. Zijn grote voorbeeld is Adbusters. Deze Canadese organisatie maakt onder andere een tijdschrift. Daarin staan professionele reclamefoto's, die ondertussen het fenomeen reclame bekritiseren. Je ziet bijvoorbeeld op een foto een reclamevitrine in een winkelstraat. Op de affiche in de vitrine is een fles aftershave te zien waarin een sigarettenpeuk drijft. 'Stench' (stank) staat er met sierlijke letters op de fles. Hartman: 'Adbusters richt zich vooral op de Amerikaanse reclame. Reclame is daar veel agressiever dan die in Nederland. Wij willen iets gelijkwaardigs als Adbusters doen, maar dan voor de Nederlandse markt.' Hartman wil jonge ontwerpers uitnodigen om mooie parodieën op bestaande reclame te maken. De initiator vindt kwaliteit heel belangrijk. 'We willen geen broddelwerk.'

Peter van der Velden is evenmin als Hartman een liefhebber van reclame. 'Ik vind dat reclame constant een verkeerd beeld oproept van hoe mensen zouden moeten zijn. Het idee is dat je een gevoel van geluk krijgt als je bepaalde producten aanschaft. Nou, ik betwijfel of dat zo is.' Van der Velden helpt Hartman met de opzet van een website. Het is de bedoeling eind deze maand uit te komen. Waarom zetten ze hun gemanipuleerde advertenties op een website? Van der Velden: 'Het goeie van internet is dat het heel goedkoop is. En internet is voor heel veel mensen bereikbaar. ' Aan het maken van affiches kleven een aantal nadelen, vindt Van der Velden. 'Gedrukte media zijn stervensduur. En het is niet zo opvallend. Het is vaak smoezelig en het wordt snel weggehaald.' Hij vertelt dat de gemeente Den Haag 11 een streng beleid voert tegen wildplakken. 'Tegenwoordig wordt de organisatie die via de poster adverteert, aangeklaagd. Die krijgt dan een boete van zevenendertig euro per affiche.'

De subvertisers hebben een aantal oproepen gedaan om mensen te werven. Daar zijn veertien vormgevers op afgekomen. 'Die zijn nu druk bezig te ontwerpen', vertelt 'Adbuster' Hartman. Zelf heeft hij een variant gemaakt op de Biertje?-reclame van Heineken. 'Ik heb een foto van een verongelukte auto met daaronder in het juiste lettertype: Biertje? Ook heb ik voor dezelfde campagne nog een foto van een kind dat in elkaar is geslagen. Maar ik ben er nog niet tevreden over.'

Hij vindt dat het meer is dan hobbyisme. 'Het is bloedserieus', zegt hij. 'Ik vind heel veel dingen niet door de beugel kunnen. Neem nou McDonalds. Wat die doen met hun reclamebudget .... En door die reclame worden hele massa's geïndoctrineerd om die rotzooi te kopen. Degene met de dikste portemonnee, die kan het meest bereiken. Bedrijven besteden miljoenen om een imago tot stand te brengen. Het fascinerende aan subvertising is dat je met wat knip- en plakwerk een stukje van zo'n imago kunt afzagen.'

Het klinkt alsof hij reclame maar niets vindt. Toch is dat niet zo. Hartman: 'Ik vind reclame geweldig. Hoe je een heel verhaal in één uiting kunt stoppen. Dat vind ik fascinerend. Maar hoe reclame wordt ingezet, dàt vind ik twijfelachtig.'.

Wie zich aangesproken voelt door het initiatief, kan zich aanmelden bij: Paradigm Shift, Rini Hartman, Buitenom 8, 2512 XA Den Haag. E-mail: rini@paradigmshift.nl

Wie meer wil zien:

www.adbusters.org
www.urban75.com
www.subvertise.org
www.grapes.com
parody.organique.com

 



Terug