McDonalds Wereld Kinderdag in samenwerking met Unicef

Hamburgers voor bananen verkopen

Konden Sinterklaas en Zwarte Piet al nauwelijks concurreren met de Kerstman, nu wordt hun feestdag ook nog bedreigd door Ronald McDonald. Twintig november is uitgeroepen tot jaarlijkse McDonalds Wereld Kinderdag, met instemming van Unicef. Op deze feestelijke dag zal in 30.000 McDonalds restaurants verspreid over 121 landen geld bij elkaar worden gebracht door middel van diverse activiteiten als popconcerten en collectes. De opbrengst gaat naar de Ronald McDonald huizen en Unicef. Volgens het Parool "past de steun [van McDonalds aan Unicef-projecten, red.] in het streven van de Verenigde Naties om bedrijven ertoe te bewegen meer geld in VN-organisaties te steken." Het Parool citeert VN-leider Annan: "Via publiek-private samenwerking kunnen kinderen krachtig en op velerlei wijze geholpen worden".

door Marieke Kitzen, met dank aan Kees Stad

De vraag is in hoeverre de joined-venture van McDonalds en Unicef een nobele achtergrond heeft en het McDonalds niet meer om commerciele doeleinden gaat. Interessant is bijvoorbeeld de manier waarop de geldinzameling plaatsvindt. In China zal onder meer een popconcert georganiseerd worden dat te zien is op internet. Om toegang te krijgen tot de site moet er echter eerst een Big Mac gekocht worden met de bijbehorende internetcodes. Een deel van de Big Mac-opbrengst gaat naar Unicef. Alle promoties en geldinzamelingen zullen hoe dan ook plaatsvinden in en rond de McDonalds. Geen kind dat, eenmaal in de McDonalds, zijn ouders niet zal kunnen overhalen tot de aankoop van een lekkere hamburger.

Dat Unicef haar naam wil verbinden aan deze 'campagne' is verwonderlijk. Als VN-Charity voor de gezondheid en het welzijn van kinderen maakt het zich onder andere hard voor gezonde en voedzame voeding voor kinderen op deze wereld. Wat doet het met de geloofwaardigheid van Unicef wanneer ze haar naam verbindt aan de grootste marktleider van de fast-food industrie? McDonalds investeert miljoenen euro's in reclamecampagnes die kinderen er toe brengen te zeuren bij hun ouders om een Big Mac of Cheeseburger en ouders er toe brengen daaraan toe te geven. Het is een keten die de traditionele manieren van voedselconsumptie en -bereiding in verscheidene families en culturen verstoort en verantwoordelijk is voor een groter aantal kinderen met overgewicht en diabetes. Geeft Unicef wellicht alleen om de gezonde voeding van kinderen in de Derde Wereld? Het motto lijkt nu te zijn: geef westerse 'nobele' kinderen een vette hamburger, zodat kinderen met hongerbuikjes bananen kunnen kopen. De resultaten met betrekking tot gezonde voeding voor kinderen zullen op deze manier weinig verbeteren. Dat zullen de donateurs leuk vinden. Is het niet juist aan Unicef om kinderen te beschermen tegen de ongezonde reclame van McDonalds, in plaats van er aan mee te doen?

Wat doet het met de geloofwaardigheid van Unicef wanneer ze haar naam verbindt aan de grootste marktleider van de fast-food industrie?

Kindermarketing is een gouden markt. In de VS was het tot in de jaren tachtig verboden om reclame te maken die gericht was op kinderen onder de zeven jaar. Kinderen zouden namelijk niet het verschil zien tussen reguliere programma's en reclame. Sinds met het aantreden van Ronald Reagan dit verbod is opgeheven, besteden bedrijven enorme bedragen aan kinderreclame. McDonalds en Disney werken sinds 1996 samen. Bij een Happy Meal, die speciaal voor kinderen is, krijg je altijd een leuk figuurtje van Alladin, Prinses Ariel of Tarzan. Het is natuurlijk het leukst als je de hele verzameling Disney-figuurtjes bij elkaar hebt. McDonalds voorziet dagelijks 46 miljoen mensen van eten, waarvan enkele miljoenen kinderen zijn die allemaal de 101 dalmatiers willen verzamelen. Tel uit je winst.

McDonalds ziet nu goude kansen in een samenwerking met Unicef. Of Unicef hier net als Disney goed aan doet, valt nog te bezien. Kritieken zijn er van gezondheidsspecialisten en de globaliseringsbeweging, die Unicef vragen het samenwerkingsverband niet door te zetten. Vooralsnog lijkt het feest echter door te gaan. Sinterklaas zal zich, bij zijn intocht met de stoomboot, afvragen waarom er geen kinderen staan te zingen aan de kade. Zij zijn bij McDonalds en spelen daar zelf Sinterklaas voor de kinderen van Unicef. Ze vieren hun nieuwe feestdag, ruilen pepernoten in voor Happy Meals. Misschien kan de Sint WarChild eens benaderen.

 

Voor meer informatie, zie www.globalinfo.nl (Grote zaken voor kleine mensen)



Terug