Wat voegt Extra! toe?

(Ingezonden brief)

De redactie van Extra stelt in haar oprichtingsverklaring het doen en laten van de media zeer kritisch te zullen onderzoeken en analyseren. Prima, zo'n blad is hard nodig. Maar na het lezen van #7 verbaas ik me over het (nu al?) zwalkende redactiebeleid. Immers, wat heeft de publicatie van een artikel als "Nederland Wapenland" nu met de doelstelling van doen? Interessante materie hoor, daar niet van, maar dergelijke artikelen hebben dus helemaal niks te maken met een "analyse en onderzoek" van de media en worden elders reeds gepubliceerd. Bijvoorbeeld in de vorm van opiniestukken in de dagbladen.

Ook het uitgebreide overzicht van een aantal arrestaties op 2-2-2 doet vreemd aan. Immers, dat er die dag mensen van straat werden geplukt kwam ook in de reguliere media aan bod. Met andere woorden: wat voegt Extra! extra toe?

Op 2-2-2 vond tevens een redelijk indrukwekkende manifestatie en actie plaats tegen het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima. Dit voor Nederlandse begrippen opvallende anti-monarchistische tegengeluid werd in de reguliere media vrijwel volkomen genegeerd. Alsof het afgesproken werk was. De media deden ons op 2-2-2 geloven dat "heel Nederland gevallen was voor de Oranjes" en dat er van protest "geen sprake was".

Groot is mijn verbazing dat ook Extra! erin is geslaagd geen enkel woord aan het Witte Plein gebeuren te spenderen en zich hiermee schaart in het rijtje commerciële bladen, tijdschriften, dagbladen, etc. die eensgezind ervoor hebben gezorgd dat Het Huwelijk hoegenaamd vlekkeloos is verlopen.

Hopelijk lezen we in een volgend nummer van Extra! wel een uitgebreide analyse van het grootste persschandaal van dit jaar. Als de media een pact vormen en maatschappelijk verzet in de marge drukken danwel doodzwijgen, dan dient zeker Extra! op de barricades te gaan staan.

Alex van Veen
Redacteur Ravage

Commentaar van de redactie
We moeten Alex op enige punten gelijk geven, het redactiebeleid, voorzover duidelijk voorhanden, is zwalkende, wij willen ons graag enkel toeleggen op mediaonderzoek maar door een gebrek aan medewerkers op alle gebieden kunnen wij het vooralsnog qua artikelen niet al te nauw nemen met onze eigen doelstelling. (Dit geldt overigens ook voor de nummers 1 t/m 6) Wij zullen de kritiek echter ter harte nemen en doen bij deze opnieuw een oproep aan mensen om mee te werken, met mediaonderzoekjes, archivering, verkoop, fondsen- en abonneewerving enz.



Terug