Toekomst der mensheid verzekerd

Door Kees Stad

Grote foto's in de kranten onthulden op maandag 25 maart een belangrijke nieuwe ontwikkeling in de grootgrutterswereld. Plusmarkt Benders in Venlo heeft als eerste supermarkt in Nederland een kassa die de boodschappen automatisch inpakt. Hiermee is een van de laatste obstakels opgeruimd tussen de consument en diens grote taak in het leven: geruisloos zoveel mogelijk consumeren. Wat de volgende stap zal zijn in deze ontwikkeling laat zich raden; een handig slangensysteem thuis dat na een bestelling via internet de afgepaste hoeveelheid vloeibare drap direkt in de slokdarm injecteert. In een land waar mensen blijkbaar massaal vrijwillig geld neertellen voor een pak 'drinkontbijt' zal dat niet lang op zich laten wachten. De vakbond zal de ontwikkeling toejuichen omdat hierdoor onze bejaarde medemens niet meer over de onveilige straat zal hoeven. Wat al gebeurd is, is de volgende ontwikkeling op de huizenmarkt. Juist in de duurdere sector worden steeds meer appartementen opgeleverd waar geen echte keuken meer in zit, maar alleen nog een hoekje met een magnetron. Juppen hebben het veel te drukdrukdruk om zelf nog te koken, ze eten in hippe restaurants of schuiven snel zo'n bak vliegtuigvoedsel in de oven. Als biologen van de kouwe grond kunnen we nog meer ontwikkelingen voorspellen; over een paar generaties begint het aantal tanden en kiezen in de mond te verminderen om uiteindelijk definitief te verdwijnen. Het zal nog even duren maar dan is de perfektionering van de menselijke soort bereikt in de zin dat alle overbodige aanhangsels verdwenen zijn. Over blijft alleen een lange, gelukzalige darm, met twee oogjes om zich door de tv te laten vermaken.

Zoveel mogelijk mensen aanzetten tot het verstoren van de brave new world van adverteerders en zakenmannen is de opdracht die het Canadese collectief Adbusters zichzelf heeft gegeven. Een van haar jongste initiatieven is het uitroepen van 1 april als startdatum voor een golf verwarringsacties tegen multinationals en het Grote Bedrijfsleven. Ze roept op om via haar site tips te geven over handige manieren om bedrijven en grootwinkelbedrijven het leven zuur te maken. Een overzicht van de oogst die tot nu toe binnen is, is al de moeite van het bekijken waard. Zie: http://www.adbusters.org/campaigns/foolsfest.

Daar vind je bijvoorbeeld de 'vier-biggen tactiek' die als volgt werkt: Ga een groot warenhuis binnen en laat vier biggetjes los waar je de cijfers 1,2,3, en 5 op hebt geschilderd. Ga vervolgens zitten genieten van het tafereel als het voltallige personeel wanhopig blijft zoeken naar varken nr. 4.



Terug